Zomer zonder gluten

Deze warme temperaturen hebben zonder twijfel invloed op mijn eetlust. De hele dag door heb ik een ‘ik-heb-geen-honger-geef-mij-maar-een-cocktail gevoel’. Herkenbaar voor jou? Toch is het belangrijk dat we voedzaam eten, zodat we de hele dag door energie hebben. In dit artikel deel ik 3 receptjes voor een gezonde lunch, op basis van pasta, die snel én goedkoop te maken is. 100% summer proof en vrij van gluten en lactose!

Zomerbord 1. Taste of nature

Een heerlijke, lichte pasta die als lunch of als avondmaal kan dienen. Dit gerecht is volledig vegan en glutenvrij. Echt iedereen tovert deze maaltijd in nog geen kwartiertje tevoorschijn, easy peasy!

Ingrediënten

  • Plantaardige noodles (bijvoorbeeld van het merk ‘Slendier’, je vindt deze in de biowinkel)
  • Broccoli
  • Rucola sla
  • Zwarte peper, basilicum en/of oregano kruiden
  • Pijnboompitjes
  • Gekochte of homemade pesto (ingrediënten om zelf vegan pesto te maken, vind je hier.)
Vegan, glutenvrij en klaar in slechts 1 minuut!

Bereiding

Indien je de pesto zelf wilt maken, en dat is natuurlijk het lekkerste, dan vind je het recept in dit artikel.

  • Begin met het maken van je pesto
  • Giet het vocht uit het zakje met noodles en kook de pasta gedurende 1 minuut (of langer indien je voor noodles van een ander merk kiest)
  • Rooster enkele pijnboompitjes in de pan totdat ze goudbruin zien
  • Kook of stoom de broccoli ongeveer 5 minuten, zo behoudt deze zijn vitamines
  • Doe de pasta met de pesto in een diep bord. Werk af met de rucola, pijnboompitjes en kruiden naar eigen smaak
  • Voeg eventueel nog wat olijfolie toe

Zomerbord 2. Black noodles

Dit gerecht bevat geen lactose en gluten. Zonder de kippenblokjes is het ookvegan proof!

Ingrediënten

  • Zwarte rijstnoedels (bijvoorbeeld van het merk ‘terra sana’, je vindt deze in de biowinkel)
  • Zwarte olijven pasta
  • Kip of kalkoen in blokjes
  • Zoete aardappel of een andere groente die jij lekker vindt
  • Broccoli
  • Zwarte peper, zout, oregano en/of basilicum naar keuze
  • Enkele basilicumblaadjes voor de topping
black rice noodles van Terra Sana

Bereiding

  • Bak of stoom de zoete aardappel
  • Kook de zwarte noodles zolang als nodig (zie verpakking)
  • Bak de kippen- of kalkoenblokjes op in de pan
  • Stoom of kook de broccoli halfgaar
  • Giet de noodles af en leg ze in een diep bord. Voeg enkele lepels zwarte olijvenpasta, de broccoli, zoete aardappel en kippenblokjes toe.
  • Kruid naar smaak en strooi er enkele basilicumblaasjes overheen als je deze in huis hebt

Zomerbord 3. Rijstpasta met vegan kaassaus

100% glutenvrij en vegan! Ready in no time.

Ingrediënten voor 2 porties

  • Bruine rijst pasta (glutenvrij), ongeveer 200 gram
  • 1 courgette
  • 1 broccoli
  • 2 a 3 eetlepels edelgistvlokken (of meer indien je een dominante kaassmaak wenst)
  • 1 brikje plantaardige room (op basis van haver, spelt of rijst)
  • zout, peper, oregano of andere kruiden naar eigen smaak

Indien je toch graag vlees of vis eet bij je maaltijd, zou ik je aanraden om voor kip, tonijn of zalm te kiezen.

Bereiding

  • Snijd de courgette in blokjes en roerbak deze in een pannetje met wat olijfolie
  • Stoom of kook de broccoli halfgaar
  • Kook de pasta zolang als nodig
  • Warm de room op in een pannetje en voeg de edelgistvlokken toe. Roeren maar! Wanneer de vlokken opgelost zijn, is je sausje klaar.
  • Schik de pasta samen met de groentjes op een bord of in een kommetje. Giet je kaassaus eroverheen en kruid af met oregano voor de finishing touch.

Smakelijk!

Laat je mailadres achter onderaan mijn website en ontvang maandelijks een update over mijn nieuwste lifestyle artikels en overheerlijke receptjes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.