Alternatieven voor eieren

Eieren spelen een grote rol in de klassieke keuken. Dat komt omdat ze kook-technisch een aantal handige eigenschappen bezitten. Ze dienen als bind- en rijsmiddel, zorgen voor de luchtigheid in het deeg en geven kleur. In dit artikel deel ik producten en technieken met jullie die ik ontdekte door op zoek te gaan naar alternatieven voor eieren.

De eigenschappen van eieren

Ook voor degenen die ei-vrij en/of veganistisch willen kokerellen, is het belangrijk om te begrijpen waarom we zo gehecht zijn aan eieren.

  • Rijzen: deeg voor gebak, koekjes, brood,…heeft er baat bij dat het voldoende kan reizen. Dit proces zorgt ervoor dat het resultaat van je inspanningen lekker luchtig wordt.
  • Binden: zorgt ervoor dat alle gebruikte ingrediënten goed aan mekaar hechten. Je kan het ei dus zien als de lijm die de boel bij elkaar houdt.
  • Vochtigheid: eieren voorkomen dat je baksel te droog wordt en zorgen voor een malse, vochtige textuur.

Alternatieven

Bovenstaande eigenschappen zijn uiteindelijk vrij simpele chemische processen die je kan nabootsen met eenvoudige keukeningrediënten. Hieronder lees je wat de beste alternatieven zijn. Geen eieren in huis hebben is voortaan dus geen reden meer om niet te bakken!

  • Lijnzaad: een flax egg zorgt net als eieren voor binding en maak je zo: meng een eetlepel gebroken lijnzaad met 3 eetlepels warm water en zet 2 minuten opzij. Het lijnzaad zal indikken tot een papje, dat je perfect kan gebruiken voor cakes, koekjes en pannenkoeken. Hier vind je meer info over het product.
  • Agar of agaragar: wordt gewonnen uit zeewier en is een plantaardig product, met een gelijkaardige functie als gelatine. Hier vind je meer info over het product.
  • Aquafaba: letterlijk ‘het bonenwater’, is een wondermiddel voor wie geen eieren wil of kan eten en toch snakt naar baksels waarin eiwitten worden gebruikt. Gebruik bij voorkeur een blikje kikkererwten. Wanneer je dit opklopt met suiker (gebruik een staande mixer voor het beste resultaat) krijg je een schuim dat net zo stevig en glanzend is als meringue van eiwit. Inkoken van het vocht verbetert de stevigheid van het schuim.
  • Banaan: 1 ei = 1 halve geplette banaan.
  • Bakpoeder: 1 ei = 3 eetlepels bakpoeder mengen met 3 eetlepels water en 1 eetlepel zonnebloemolie.
  • Zijden tofu: Gebruik per ei 50 gram zijden tofu in gebak. Om te voorkomen dat er stukjes tofu in je gebak achterblijven, mix je de zijden tofu vooraf best even met een mixer. Neutrale smaak!
  • Olie: kan het nog simpeler? Olie bevordert enkel de luchtigheid/vochtigheid van je gebak, niet het rijzen. 1 ei = 60 ml olie.

Er bestaan zelfs kant-en-klare ei-vervangers die je het helemaal gemakkelijk maken om ei-vrij en/of veganistich te kokerellen!

  • No egg: 1 ei vervang je door 1 koffielepel no egg te mengen met 2 eetlepels water. Wil je je enkel het eiwit vervangen? Voor 1 eiwit meng je 2 theelepels ‘no egg’ met 1 eetlepel water. Dit product is niet alleen vrij van ei, maar ook vrij van gluten, soja en lactose. No egg is 100% vegan en kan je vinden in de gewone supermarkt. 1 pakje van 200 gram kost 3,69 euro.
  • MyEy: dit product is verkrijgbaar in 3 varianten. Je kan kiezen om een eigeel, eitwit of volledig ei te vervangen. Ook in gebak zorgt MyEy product voor een goed resultaat. 100% plantaardig. 1 blik van 200 gram kost 9,99 euro.
Afbeeldingsresultaat voor myey

Ziezo, dan hoop ik dat jullie iets hebben bijgeleerd en wens ik jullie veel succes met het ei-vrij bakken! Ken jij nog een goed alternatief voor eieren? Reageer dan zeker hieronder. Sharing is caring!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.