Fear of Missing Out

Net als zoveel jongeren was ik verslaafd aan mijn smartphone. Er was geen moment waarop hij niet in mijn broekzak of handtas stak. Mijn ouders en vriendje ergerden zich mateloos. Toch wilde ik niet onder ogen zien dat ik last had van ‘Fear of Missing Out’. Enkele weken geleden besloot ik te testen of ik nog zonder mijn smartphone kon. Lees hier de voordelen die ik ondervond van vaker offline zijn en kom erachter waarom ik een blog startte tijdens de drukste (examen)periode van het jaar!

Challenge accepted

Een week lang zou ik mijn gsm maar een halfuur per dag aanzetten. Gemakkelijk? Niet echt. Wakker worden met een old school wekker in plaats van met het vertrouwde telefoonalarm. Tijdens saaie lessen of lange pauzes niet door mijn Instagram-feed scrollen. Onderweg naar school geen muziek luisteren. Niet sms’en of bellen tijdens het aanschuiven in de Albert Heijn of tijdens de wekelijkse treinritten die ik maak. Het was wennen.

FOMO: Fear Of Missing Out

Een like op Instagram die binnenkomt, Facebook die je laat weten wie er jarig is, een shockerende titel op HLN die je nieuwsgierigheid prikkelt,…allemaal meldingen die met regelmaat op mijn scherm verschijnen. Telkens opnieuw lijken ze belangrijk genoeg om aandacht aan te schenken. Ik had duidelijk last van Fear of Missing Out*.

*Fear of missing out (fomo) : de angst om iets mis te lopen of een achterstand op te lopen ten opzichte van anderen. De (vaak onbewuste) aanname die erachter zit is dat het missen van dingen er voor zou zorgen dat we minder gelukkig zijn. Het verschijnsel doet zich voor bij veel sociale media gebruikers. Door de continue berichtenstroom hebben zij de neiging om op elk onbewaakt ogenblik hun smartphone te checken.

Ik kon de drang om ieder kwartier naar mijn gsm te kijken niet weerstaan, waardoor ik mijn doel niet haalde de eerste dagen. Het was enorm confronterend.

Eye-opener

Ik was teleurgesteld in mezelf. Hoe had ik dit ooit zover kunnen laten komen? Ik besloot nog strenger te zijn.

Om ervoor te zorgen dat ik niet urenlang op Instagram en Facebook bleef hangen, zette ik mijn Iphone simpelweg uit. Ook overdag wanneer ik mijn kot verliet, bleef mijn smartphone braaf thuis. Pas als ik terug thuis kwam, merkte ik hoe weinig ik hem eigenlijk had gemist.

Het enige moment dat ik mezelf toestond mijn gsm een halfuur aan te zetten, was in bed voor het slapengaan. Hoera! Deze tactiek werkte, want de aantrekkingskracht die hij uitoefende op mij, verminderde met de dag.

JOMO: Joy Of Missing Out

Vandaag ga ik bewust offline en geniet ik er ook echt van.  Ik voel me herboren. Voortaan heb ik het niet meer over ‘Fear of Missing Out’, maar over ‘Joy of Missing Out’! Het is ZA-LIG om 100% gefocust te zijn op één taak. Bovendien is het rustgevend om niet voortdurend geprikkeld te worden en non-stop alert te zijn. Ik ga ook veel bewuster om met tijd, ik verlies me niet meer in het urenlang scrollen op mijn Instagram-feed.

Tenslotte voel ik me energieker en productiever dan ooit. Dat is ook waarom ik het in mijn hoofd haal een blog te beginnen tijdens de zwaarste examenperiode van het jaar. Voor deze digitale detox had ik dat idee te gek voor woorden gevonden. Maar nu denk ik: gedurende die twee uur per dag
(of soms meer), die ik vroeger gebruikte om naar mijn schermpje te staren, kan ik nu lekker schrijven! Ik haal er zoveel meer voldoening uit!

Foto genomen in Berlijn

Meer willen, minder moeten

Als je minder online wilt zijn, moet je weten waarom. Wat is jouw motivatie? Ik geloof dat als je tegen jezelf zegt dat je dit wílt, je veel verder komt dan als je jezelf voorhoudt dat je dit móet. Vraag je af wat ‘minder’ is voor jou, en maak de nieuwe afspraken met jezelf omtrent gsm-gebruik concreet. Het helpt als je met jezelf op voorhand afspreekt hoeveel tijd je aan elke app of bezigheid op je smartphone wilt geven. Wees vooral ook eerlijk met jezelf, want je gaat echt geen vorderingen maken als je niet onder ogen wil zien wanneer je de beloftes aan jezelf niet nakomt.

Mijn digitale detox verliep ook met vallen en opstaan; no worries, dat is normaal in het begin.

Digitale detox

Ik denk dat veel jongeren nood hebben om zichzelf af en toe los te koppelen van de digitale wereld. Nu ik zelf ben ‘afgekickt’ en meer in het ‘nu’ leef, valt het me nog meer op hoeveel mensen in het straatbeeld voortdurend naar hun schermpjes turen. Mij bevalt het minder-online-zijn verrassend goed. Gek genoeg besefte ik pas wat ik absoluut niet miste in mijn leven nadat ik er effectief afstand van nam. What about you?

Heb jij ook last van Fear of Missing Out? Overtuig jouw vrienden om samen met jou een digitale detox te starten. In dit artikel vind je concrete tips, apps en leesvoer die je op weg zullen helpen. Laat mij weten of jullie de uitdaging aangingen!

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.